Norrland levererar

Dagens färdväg: Axmar Bruk-Ljusne-Söderhamn-Enånger-Njutånger-Iggesund-Hudiksvall

Holländaren jag pratade med häromdagen hade förvarnat mig om att det nu i slutet på veckan skulle bli svalare väder och regna en hel del. När jag vaknade tidigt i morse och hörde regnet smattra mot tältduken förberedde jag mig mentalt på att dagen eventuellt skulle kunna bli rätt tuff och lite trist. Packade snabbt ihop mina saker och rev tältet. Tog på mig flera lager kläder och började trampa. Redan efter några kilometrar började det ånga om mig och jag var tvungen att genast ta av flera lager. Det var nämligen inte alls så kallt som jag trodde, dessutom försökte solen tränga förbi molnen och det verkade då kunna bli en riktigt bra dag. Vilket det också blev, Norrland ger mig långa raksträckor vilket jag är tacksam för eftersom jag fortfarande har vissa svårigheter ibland att tolka karta och veta vilket väderstreck jag befinner mig i. Första biten mot Söderhamn gled jag nästan in i ett meditativt tillstånd, mil efter mil gick och endast ett fåtal bilar passerade mig. Jag njöt av tystnaden och lät benen göra jobbet.

Tog en liten paus i Söderhamn, jag kan undra om jag såg sliten ut för när jag hade parkerat cykeln rullade en bil förbi och en man räckte fram en energidryck till mig och sa: ”den ser du ut att behöva”. Sedan blev han nyfiken på var jag skulle och när jag sa vad mitt mål var såg han helt chockad ut och när jag sa varifrån jag hade cyklat visste han inte riktigt vad han skulle säga mer. Han blev nog trött bara av att höra sträckan jag har färdats, som vanligt är det lite svårt att förstå själv också.

Min andra paus för dagen blev i Hudiksvall där jag fortfarande är kvar. Bestämde mig för att det är blev bäst så, dels började regnet vräka ner och dessutom såg det inte ut att finnas någon campingplats förrän i Sundsvall.

Malnbadens camping visade sig vara en riktigt lyckoträff, det första jag fick såg på när jag skulle duscha var nämligen att de också hade en bastu. Så där spenderade jag en lång stund och mjukade upp mina muskler. Det märks direkt när man stiger av cykeln hur stel man är.

Nu väntar lite middag innan sovdags. Så får jag se vad morgondagen har att erbjuda.

image

image

image

image

image

Lämna en kommentar